راهنمای خرید ژنراتور برق بنزینی و دیزلی

قطع شدن برق در اکثر نقاط دنیا امری طبیعی است، برخی از قطعی های برق و اکثر آنها ساعت ها ادامه دارد ، اما برخی دیگر که به دلیل برخی شرایط طبیعی مانند سیل ، زلزله و طوفان رخ می دهد ، می تواند روزها ادامه داشته باشد.

قطع شدن برق همچنین می تواند منجر به خراب شدن مواد غذایی قطعی اینترنت، تلفن و خاموش شدن سرورهای کامپیوتری و… شود.

راه حل این مسئله خرید موتور برق های اضطراری است که در انواع مختلف در بازار وجود دارند. خرید موتور برق برای سازمانها و مکانهایی که برق ضروری است بسیار مهم است و آنها باید دستگاهی را انتخاب کنند که پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

اما برای خرید موتور برق شما باید کاربردهای موتور برق و انواع موتور برق را بشناسید و نکاتی را بدانید تا انتخاب درستی داشته باشید در ادامه باما همراه باشید.

تعریف موتور برق به زبان ساده

در راهنمای خرید موتور برق به زبان ساده ، موتور برق یا ژنراتور وسیله ای است که نیروی مکانیکی را به برق تبدیل می کند. در حقیقت ، انرژی مکانیکی به دست آمده از منابع مختلف مانند بنزین یا گازوئیل ، از طریق کارکرد یک موتور برق تولید می کند.

کاربردهای موتور برق چیست؟

همانطور که گفته شد ، با توسعه نیازهای انسان ، استفاده از برق دو برابر شده است. امروزه موتور برق ها کاربردهای زیادی در بخشهای مختلف خانگی و صنعتی دارند. ژنراتورها را می توان با توجه به نوع کاربرد و عملکرد آنها دسته بندی کرد. در زیر به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع کاربرد موتور برق ها

انواع کاربرد موتور برق ها

کاربرد های خانگی

تأمین نیازهای برقی منازل ، به عنوان مثال در صورت قطع شدن برق یا منبع تغذیه اضطراری ، یکی از این کاربردهای کوچک است. برق برای پمپ های آب ، کف آبیاری در کشاورزی و سیستم های روشنایی از دیگر اهداف خانگی است.

کاربرد های صنعتی

در زمینه صنعت ، تأمین برق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اینها شامل کارخانه ها ، بیمارستان ها ، بانک ها ، مراکز امنیتی بزرگ و سرورهای رایانه است. این کار با موتورهای الکتریکی مختلف با قدرت بالاتر انجام می شود.

کاربرد های مسافرتی

موتور برق های مسافرتی برای تأمین برق برای مسافرت و اجرای کمپین استفاده میشوند از مزیت های این نوع میتوان به حمل آسان و ایجاد آلودگی کمتر نسب به سایر مدل ها اشاره کرد

موتور برق های کیفی

موتور برق های قابل حمل نمونه جدیدی از موتورهای بنزینی است که به صورت کیفی تولید می شوند. شکل ظاهری متفاوت آن که مانند کیف است و دارای یک دسته می باشد در کنار وزن کم باعث شده کوهنوردان ، سرگرمی ها و گروه های دیگر بیشتر از آن استفاده کنند نمونه های خارجی موتورهای با کیفیت هستند. وزن تقریبی یک موتور قابل حمل یا با کیفیت حدود 20 کیلوگرم است.

موتور برق ثابت

از این نوع موتورها برای تأمین برق یک مجموعه یا سازمان استفاده می شود. قدرت و قیمت بالا از مشخصات این نوع ژنراتورها است.

بررسی انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی برای تولید برق

انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی برای تولید برق

راهنمای خرید موتور برق از نظر سوخت مصرفی برای تولید برق به سه دسته کلی تقسیم میشوند که عبارت اند از:

موتور برق بنزینی

مدل موتور برق بنزینی یکی از متداول ترین و پرکاربردترین دستگاه های موجود در بازار است. یکی از مزایای این مدل ظول عمر موتور طولانی مدت آن است. موتورهای برقی بنزینی به دلیل تولید دی اکسید کربن باید در فضای باز استفاده شوند. زیرا سوخت بنزین گازهای سمی مانند دی اکسید کربن تولید می کند که می تواند باعث خفگی شود.

اگر از دودکش استفاده می کنید ، می توان از آن در داخل خانه استفاده کرد. موتورهای بنزینی را می توان به عنوان موتورهای خانگی و نیمه صنعتی طبقه بندی کرد.

موتور برق دیزلی

سوخت موتور الکتریکی دیزلی دیزلی است و به دلیل سر و صدای آنها بهتر است از آنها در خارج از شهر استفاده شود.

نوع دیگر ژنراتورهای موتور برق، موتور برق های دیزلی هستند. حجم این دستگاه ها و همچنین صدای تولید شده توسط این دستگاه از نواع بنزینی بسیار بیشتر است. سوخت موتور الکتریکی دیزلی؛ گازوئیل است و به دلیل سر و صدای آنها بهتر است از آنها در خارج از شهر استفاده شود.

این موتورها از نظر عملکرد شبیه ژنراتورهای دیزلی هستند اما اندازه آنها کوچکتر است. موتور دیزلی عمدتا صنعتی است و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از جنبه های منفی موتور دیزلی صدای زیاد آن است که منبع آلودگی صوتی محسوب می شود.

موتور برق گازسوز

موتور برق های با گاز به دلیل نوع سوخت ، انرژی کمتری نسبت به موتورهای دیگر دارند و همچنین آلودگی کمتری ایجاد می کنند. همچنین ، یک موتور گازی هزینه کمتری نسبت به یک موتور بنزینی دارد. این نوع موتور برق ها دستگاهی با مصرف برق کم و سازگار با محیط زیست محسوب می شوند.

وجه تمایز موتور گازی از سایر موتورهای الکتریکی ، ایمنی و امنیت آن نسبت به موتور برق بنزینی به دلیل احتراق بنزین و از بین بردن بنزین ، عمر طولانی تری نسبت به موتور بنزینی دارد. مدل های موتورهای گازی از تنوع کمتری نسبت به موتورهای بنزینی و دیزلی برخوردار هستند.

کدام نوع ژنراتور برق انتخاب بهتری است؟

از نظر مصرف کم ، موتور الکتریکی گازی نسبت به دو مدل دیگر سوخت کمتری مصرف می کند. مصرف دیزل یا گازوئیل نیز کمتر از بنزین است. از نظر قیمت موتور برق های بنزینی از همه گرانتر است و موتوربرق های گازسور ارزان ترین نوع است.

آشنایی با  انواع سیستم استارت و راه اندازی موتور برق

انواع سیستم استارت و راه اندازی موتور برق

موتور برق هندلی

در این مدل دسته موتور برق به گونه ای است که با کشیدن دسته موتور شروع می شوند. اگر از موتور به ندرت استفاده می کنید ، بهتر است از موتور روی دسته استفاده کنید ، زیرا برای روشن شدن موتور جای نگرانی برای کمبود باتری وجود ندارد.

موتور برق استارتی

مدل استارتی دارای سیستم استارت و باتری متصل است. در راه اندازی این نوع باید به این نکته توجه داشته باشید که باتری تخلیه نمی شود (یا اصطلاحا نخوابد) و موتور باید بصورت دوره ای روشن می شود.

موتوربرق اتوماتیک

نوع اتوماتیک دارای یک سیستم برای سوئیچ اتوماتیک شهری و ژنراتور (ATS) است ، یعنی. با قطع برق ، موتور به طور خودکار روشن می شود و هنگامی که منبع تغذیه دوباره وصل می شود ، فرمان خاموش شدن به موتور ارسال می شود.

باید بدانید: راه اندازی موتور بنزینی در هوای سرد بسیار ساده تر و آسان تر از راه اندازی موتور دیزلی است.

اجزای تشکیل دهنده ژنراتور برق شامل چیست؟

موتور دستگاه:

این قسمت از موتور وظیفه تأمین انرژی اصلی مکانیکی را بر عهده دارد. موتور قسمت اصلی یک موتور الکتریکی است که در آن انرژی مکانیکی دستگاه به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و هرچه قدرت موتور بیشتر باشد ، برق بیشتری تولید می کند.

سیستم سوخت

همانطور که در بخش قبل فهمیدم موتوربرق ها از نشر سوخت مصرفی به سه نوع(بنزینی، گازوئیلی، بنزینی) تقسیم میشوند که وظیفه سوخت رسانی به موتور را دارد.

آلترناتور

دینام (آلترناتور) یک جز الکترومکانیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. دینام با تولید یک میدان الکترومغناطیسی برق تولید می کند.

مشهورترین کاربرد این قطعه در صنعت خودروسازی است. آلترناتور یا دینام در اتومبیل برق تولید می کند. این دستگاه یکی از اجزای اصلی سیستم شارژ خودرو است. همه اتومبیل های دارای موتور احتراق داخلی دارای دینام هستند ، به جز برخی از خودروهای هیبریدی.

پانل برق

این بخش وظیفه حفاظت از موتور ، کنترل ولتاژ و تجهیزات خروجی AC و DC را بر عهده دارد.

روغن

به دلیل کارکرد طولانی مدت موتور در طول روز ، اجزای دستگاه می توانند فرسوده شوند که با داشتن سیستم روغن کاری به حداقل می رسد.

راهنمای خرید ژنراتور برق دیزلی، بنزینی و گازی

راهنمای خرید موتور برق

خرید برحسب نیاز

یکی از مهمترین معیارها ، نه تنها هنگام راهنمای خرید موتور برق، بلکه در بسیاری از امکانات نیز توجه به نیازهای ماست. یعنی برای چه منظور و برای چه مکانی قصد خرید موتور برق را داریم؟

قطعاً منبع تغذیه اضطراری برای خانه و منبع تغذیه برای یک کارخانه صنعتی متفاوت است. بنابراین برای استفاده عادی و خانگی به موتور الکتریکی قدرتمند احتیاج نداریم.

انتخاب نوع سوخت دستگاه

معیار مهم دیگر مصرف سوخت است. همانطور که گفته شد ، انواع مختلفی از موتورهای برق وجود دارد.

  • ژنراتورهای بنزینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ، اما مصرف نسبتاً زیادی دارند.
  • دیزل مصرف کمتری دارد اما برای خرید سوخت دشواری های خود را دارد.
  • موتورهای گازی نیز سازگار با محیط زیست هستند و آلودگی کمتری دارند اما قدرت کمتری دارند.

هر یک از ژنراتورها را می توان بسته به دامنه و منطقه مصرفی خود ، یک انتخاب هوشمندانه و ایده آل دانست.

قیمت دستگاه

با توجه به مارک و قیمت دستگاه یکی از پارامترهای موثر در هنگام خرید یک موتور الکتریکی خوب است. امروزه مارک های مختلف داخلی و خارجی در بازار فعالیت می کنند. هرچه برند معروف تر و قدرت دستگاه بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. اما مطمئناً می توانید با کمی تحقیق و مطالعه ، دستگاه اقتصادی و مقرون به صرفه خود را پیدا کنید.

اندازه مخزن سوخت

هرچه مخزن سوخت بزرگتر باشد موتور برق بازدهی بیشتری خواهد داشت و شما زمان بیشتری برق دارید البته به توان مصرفی شما هم بستگی دارد اگر توان مصرفی شما بالا باشد این امر کاملا برعکس است. البته هرچقدر مخزن بزرگتر باشد وزن دستگاه هم طبیعتا بیشتر خواهد شد.

صدای دستگاه

موتور برق معمولاً تجهیزات پر سر و صدایی هستند. موتور برق کوچکتر صدای کمتری دارند و آلودگی کمتری دارند.

ژنراتورهای بنزینی نیز معمولاً سر و صدای بیشتری تولید می کنند. اینورتر یا موتوربرق سایلنت از جمله دستگاه هایی هستند که برای حل این مشکل طراحی شده اند.

از فروشگاه و مارک معتبر خرید کنید

مارک معتبر موتور برق

مارک های معروف و شناخته شده در زمینه ای تولید موتور برق فعالیت می کنند. در زیر به طور خلاصه برخی از معروف ترین مارک های تولیدکننده ای موتور برق را در این زمینه ارائه می دهیم.

برند هیوندای:

یکی از معروف ترین مارک ها هیوندای هست. هیوندای در سال 1947 در کره جنوبی تاسیس شد. امروزه موتور برق های هیوندای ساخت کشور چین هستند و نباید آنها را یکی از محصولات معروف آن دانست. اما بدون شک محصولات این شرکت از مشهورترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار هستند.

برند لانسین

Loncin یکی دیگر از برندهای معروف در تولید موتور برق است. لانسین یکی از جدیدترین مارک های تولیدکنندگان موتور برق است. این شرکت چینی فعالیت خود را در زمینه انرژی از سال 2014 آغاز کرد. عمر طولانی ، ظاهر زیبا ، کیفیت و عملکرد محصولات از ویژگی های استثنایی محصولات لانسین است. در حال حاضر ، بیش از 100 کشور در سراسر جهان انواع موتور برق لانسین را ارائه می دهند.

برند هوندا الِمَکس:

این برند محصول مشترک هوندا و الِمَکس است. هوندا تولیدکننده ای تجهیزات کشاورزی مارک ژاپنی از محصولات کلاس متوسط ​​با کیفیت و شناخته شده برخوردار است. این مارک معتبر یکی از پرفروش ترین انواع موتور برق در جهان است. طول عمر راحت ، کیفیت و قیمت بالا از مشخصات موتور برق هوندا مکس است.

برند راتو:

ژنراتورهای برقی راتو ساخت چین محصول با کیفیت دیگری در این زمینه است. این محصولات در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش دارند. بازدهی مطلوب ، آلودگی صوتی کم و مصرف بهینه سوخت از نقاط قوت موتورهای برف راتو است.

میزان توان خروجی

توجه به میزان توان خروجی دستگاه نیز بسیار مهم است. همانطور که گفته شد ، با توجه به توان دستگاه از نظر کیلووات ، کاربرد آنها طبقه بندی می شود. در این راستا ، یک موتور الکتریکی خوب باید پاسخگوی نیازهای ما باشد. بنابراین لازم است به مشخصات و اطلاعات آن توجه شود.

 امکانات جانبی

برخی از ویژگی ها مانند حجم مخزن ، نوع استارت دستگاه و چرخ ها و دسته های حرکت نیز از پارامترهای مهم هستند. قطعاً مخزن بزرگتر ، سوخت بیشتر و زمان طولانی تری برای استفاده از موتور فراهم می کند. دسته یا استارت برقی نیز در تجربه استفاده از دستگاه نقش مهمی خواهد داشت.

قدرت موتور

نکته ای آخر راهنمای خرید موتور برق  توان موتور برق بر اساس قدرت و خروجی بر اساس توان اندازه گیری می شود. برای تعیین توان موتور برق می توانید لیستی از لوازم خانگی را با قدرت آنها تهیه کنید و سپس بر اساس آن قدرت موتور برق خود را تعیین کنید.

راهنمای خرید ژنراتور برق

راهنمای خرید ژنراتور برق

انواع ژنراتور برق از لحاظ کاربرد:

ژنراتور برق های خانگی

خرید موتور دیزل تامین نیازهای برقی منازل مانند قطعی برق یا برق اضطراری یکی از کاربردهای ژنراتور برق کوچک خانگی است. پمپ های آب، پمپ های کف و پمپ های شناورهای آبیاری کشاورزی و سیستم های روشنایی از دیگر مصارف خانگی هستند.

ژنراتور برق های صنعتی

راهنمای خرید موتور برق خانگی در حوزه صنعت نیز تامین برق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اینها شامل کارخانه ها، بیمارستان ها، بانک ها، مراکز امنیتی بزرگ و سرورهای کامپیوتری است. این کار با موتورهای الکتریکی مختلف با توان بالاتر انجام می شود.

ژنراتور برق های کمپین

راهنمای خرید موتور برق از این ژنراتورها برای تامین برق در مکان های مسافرتی، کوچک و قابل حمل استفاده می شود. این نوع دستگاه ها اغلب آلودگی کمتری دارند.

ژنراتور برق ثابت

از این نوع موتورها برای تامین برق یک مجتمع یا سازمان استفاده می شود. قدرت و قیمت بالا از ویژگی های این نوع ژنراتورها می باشد.

انواع ژنراتور برق از لحاظ سوخت

یکی از مهمترین نکات در خرید ژنراتور برق توجه به مصرف سوخت ژنراتور است. در نتیجه می توان موتورهای الکتریکی را بر اساس نوع سوخت مورد استفاده طبقه بندی کرد.

ژنراتور برق بنزینی

مهم‌ترین نکته در خرید ژنراتور برق چیست؟ بدون شک ژنراتور برق بنزینی پرکاربردترین نوع ژنراتور برق است. بنزین به عنوان منبع انرژی مکانیکی برای تولید برق استفاده می شود. نکته ویژه در این نوع دستگاه ها استفاده از آنها در فضای باز است. زیرا سوخت بنزین گازهای سمی مانند دی اکسید کربن تولید می کند که می تواند باعث خفگی شود.

ژنراتور برق دیزلی

نوع دیگری از ژنراتورهای الکتریکی موتورهای دیزلی هستند. این دستگاه ها دارای حجم بسیار بالاتر و همچنین صدای تولید شده نسبت به بنزین هستند. اما از طرفی راندمان و اثربخشی بیشتر منجر به قدرت و توان خروجی بیشتر دستگاه خواهد شد. به همین دلیل از این نوع دستگاه ها در مواردی که نیاز به انرژی زیادی است استفاده می شود. صدای تولید بالا، نگهداری خاص و تولید دود از محدودیت های این نوع موتورها است.

ژنراتور برق گازسوز

این نوع موتورهای الکتریکی از وسایل کم مصرف و دوستدار محیط زیست محسوب می شوند. هزینه کم، قدرت کم، ریسک کم و عمر بیشتر از جمله ویژگی های اصلی خرید ژنراتور برق گازی است.

راهنمای خرید ژنراتور برق

راهنمای خرید ژنراتور برق توان خروجی

توان خروجی بر حسب وات یا کیلووات داده می شود. دو معیار توان برای هر ژنراتور وجود دارد: توان عملیاتی (یا حداکثر توان) و توان عملیاتی.

هنگام خرید یک ژنراتور، باید مدلی را انتخاب کنید که بتواند “قدرت اولیه” تجهیزاتی را که می خواهید برق دهید، تحمل کند. قاعده کلی این است که قدرت راه اندازی 2 تا 3 برابر قدرت عملکرد دستگاه است. با این حال، ایده خوبی است که دفترچه راهنمای دستگاه خود را نیز بررسی کنید.

جدول زیر مقادیر تقریبی مورد نیاز برای مصرف انرژی لوازم خانگی معمولی را فهرست می کند. همانطور که گفتیم، هنگام خرید ژنراتور، باید مدلی را انتخاب کنید که توان خروجی کافی برای تحمل توان این دستگاه ها را داشته باشد.

راهنمای خرید ژنراتور برق سوخت مصرفی

ژنراتورها با سوخت های مختلف کار می کنند. برخی از آنها گازوئیل هستند (با گازوئیل کار می کنند)، برخی با بنزین کار می کنند و برخی با گاز شهری و گاز مایع کار می کنند. ژنراتورهای خانگی معمولاً با گاز شهری کار می کنند که سوخت پاک تری است. بنزین یا گازوئیل برای مشاغل و مزارع بهتر است.

بیشتر ژنراتورها بنزینی قابل حمل هستند و نسبت به مدل های دیزلی کارکردشان راحت تر است. دیزل ژنراتورها گرانتر اما بادوام تر هستند. بنابراین برای چیزهایی مانند مزارع که در آن شما باید یک ژنراتور پیوسته راه اندازی کنید، نوع دیزلی بهتر است. ژنراتورهای بنزینی و دیزلی باید در فضای باز نصب شوند.

راهنمای خرید ژنراتور برق مدل ژنراتور

ژنراتورها در دو نوع ایستاده و قابل حمل هستند. اگر یک ژنراتور برای مصارف خانگی می خواهید، نیازی به خرید نوع قابل حمل ندارید. ژنراتورهای ایستاده ثابت مزایای زیادی دارند. به عنوان مثال، آنها نویز کمتری دارند، تنظیم آسان تر و قدرتمندتر از گزینه های موجود هستند. از طرفی احتمال سرقت آنها کمتر از گزینه های احتمالی است.

برای مغازه ها و شرکت های کوچکی که فضای کافی برای نصب ژنراتورهای ثابت ندارند و برای سفرهای چند روزه در طبیعت و افرادی که به صورت سیار در کاروان ها زندگی می کنند، این نوع کارآمدتر است.

راهنمای خرید ژنراتور برق تکنولوژی ژنراتور

ژنراتورهای مدرن از فناوری اینورتر استفاده می‌کنند. این فناوری در ژنراتورها انرژی برق را برای لوازم الکترونیکی حساس ازجمله رایانه، تلویزیون و مایکروویو، به صورت موج سینوسی الکتریکی تأمین می‌کند که برق به‌صورت جریان سریع و ناگهانی به دستگاه‌ها نرسد.

موتور برق بی صدا خانگی ژنراتورهای استاندارد/ سنتی بدون درنظرگرفتن میزان انرژی موردنیاز دستگاه با تمام سرعت کار می‌کنند. درحالی‌که مدل‌های دارای فناوری اینورتر از دریچه کنترل هوشمند خودگردان استفاده می‌کنند که وقتی شما دستگاهی را روشن می‌کنید به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند. با این کار در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

ژنراتور تک‌ فاز یا سه‌ فاز

ژنراتورها دو نوع برق تکفاز و سه فاز تولید می کنند. برق ژنراتورهای تک فاز 220 ولت است و همان ولتاژی است که ما در منازل خود استفاده می کنیم. این ژنراتورها برای اکثر خانه ها و مشاغل کوچک مناسب هستند.

دستگاه ها و تجهیزات صنعتی از برق سه فاز که بیش از 350 ولت است استفاده می کنند بنابراین باید از ژنراتورهای معمولی استفاده کنند.

ژنراتورهای سه فاز را می توان به تک فاز نیز تبدیل کرد. در این حالت توان خروجی به حدود یک سوم برق تولیدی در حالت سه فاز کاهش می یابد.

راهنمای خرید ژنراتور صدا

شاید قبلاً ژنراتورهای بدون سایبان را می دیدید. این ژنراتورها بسیار پر سر و صدا هستند و می توانید موتور و ساختار داخلی ژنراتور را مشاهده کنید.

سایبان محفظه ای است که ژنراتور در آن قرار دارد و خش خش خود را دریافت می کند. اگر ژنراتور را در فضایی مانند مزرعه یا جایی دورتر از خود قرار می دهید، نیازی به سایبان ندارید، اما اگر جایی است که صدای آن شما را آزار می دهد، بهتر است از نوع سایبان بخرید.

راهنمای خرید ژنراتور اندازه

اندازه ژنراتور تا حد زیادی با قدرت آن ارتباط مستقیم دارد. هر چه ژنراتور بزرگتر باشد، قدرت بیشتری به شما می دهد. به خصوص ژنراتورهایی که باید ساعت های طولانی با بیش از 80 درصد ظرفیت خود کار کنند، باید بزرگتر و قدرتمندتر باشند، در غیر این صورت دوام زیادی نخواهند داشت.

این ژنراتورها نه تنها خود به خود از کار می افتند، بلکه به وسایل متصل شده نیز آسیب می رسانند. هنگام خرید ژنراتور به اندازه آن توجه کنید.

لیست پرفروش ترین ژنراتور برق

منبع
popularmechanicsthisoldhouse

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *