راهنمای خرید انواع بهترین دیسک ترمز خودرو

ماشینی که با سرعت زیاد حرکت می کند و در یک لحظه می خواهد بایستد، عملکرد ترمز به گونه ای باشد که ماشین را به خوبی متوقف کند. تمام قسمت های ترمز باید به درستی کار کنند تا واکنش سریع نشان داده شود.

از جمله قطعات موجود در سیستم ترمز خودرو می توان به دیسک ترمز اشاره کرد. اگر این قسمت از ترمز خودرو فرسوده شده باشد، ترمز به درستی کار نمی کند. دیسک ترمز با چرخ ها حرکت می کند و با توقف چرخ ها دیگر حرکت نمی کنند و در نتیجه حرکت خودرو متوقف می شود.

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز یک قطعه دایره ای شکل در قسمت چرخ است که هنگامی که ترمز میگیرید خودرو را متوقف می کند. این قطعه عمر خاصی دارد و با سپری شدن این زمان دیگر از کارایی و کیفیت گذشته خبری نیست. این قطعه ارتباط مستقیمی با دو قطعه دیگر دارد. یکی از آنها چرخی است که همزمان حرکت می کند و می ایستد. و دومی لنت ترمز است.

هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، بین لنت و دیسک ترمز درگیری ایجاد می شود و در این استدلال دیسک با سرعت کمتری می چرخد. هنگامی که سرعت چرخش دیسک پایین بیاید، سرعت چرخ ها نیز کاهش می یابد و در نهایت به طور کامل خودرو متوقف می شود. اگر دیسک ترمز به درستی کار نکند و عملکرد مناسبی نداشته باشد، ترمز خودرو به درستی کار نمی کند و خطر آسیب بیشتر می شود.

دیسک ترمز

دلیل خرابی دیسک ترمز چیست؟

دیسک های ترمز قدیمی به دلیل استفاده نادرست از لنت ترمز و عدم اقدام به موقع برای تعویض لنت ترمز فرسوده شده و برای مدت طولانی آسیب می بینند. اگر دیسک ها از نوع معمولی باشند و هنگام رانندگی ترمزها به طور مرتب زده شوند، بسیار داغ می شوند و در نتیجه خیلی زود فرسوده می شوند.

کیفیت عملکرد دیسک با افزایش دمای دیسک به تدریج کاهش می یابد و با افزایش بیش از حد دما اندازه دیسک تغییر می کند. یکی از عواقب عدم تعویض به موقع لنت این است که اگر لنت کارکرد خود را از دست بدهد،

هنگام ترمز گرفتن با دیسک برخورد کرده و باعث اصطکاک بین لنت و دیسک می شود و باعث خراشیدگی دیسک می شود. همچنین می توانند لبه های دیسک های ترمز را تیز کنند که باعث کوچکتر شدن لنت ها می شود.

لیست قیمت روز انواع بهترین دیسک ترمز خودرو

1. دیسک چرخ جلو مناسب برای پراید بسته دو عددی

دیسک چرخ جلو رفیع نیا کد 47 مناسب برای پراید بسته دو عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پراید
تعداد 2
جنس چدن , فولاد
محل نصب جلو
وزن 7000 گرم

مشاهده این محصول در دیجی کالا

2. دیسک ترمز چرخ جلو مناسب پراید بسته دو عددی

دیسک ترمز چرخ جلو مناسب پراید بسته دو عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پراید
تعداد 2
جنس چدن , فولاد
محل نصب جلو
قطر دیسک 23 سانتی‌متر

مشاهده این محصول در دیجی کالا

3. دیسک ترمز چرخ جلو مناسب برای تیبا

دیسک ترمز چرخ جلو شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران لاهیجان کد 51712-fd200 مناسب برای تیبا

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو تیبا
تعداد 1
جنس چدن , فولاد
محل نصب جلو
قطر دیسک 25 سانتی‌متر
سایر توضیحات سیستم خنک شونده
فاقد هرگونه نویز و صدا
مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار ناشی از ترمزگیری مداوم
مناسب برای شرایط گوناگون آب و هوایی(سرد،گرم،معتدل،خشک،مرطوب)
سختی مناسب در تمامی سطوح دیسک
استفاده در خط تولید

مشاهده این محصول در دیجی کالا

4. دیسک ترمز چرخ جلو مناسب برای سمند بسته دو عددی

دیسک ترمز چرخ جلو شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران لاهیجان کد 02 مناسب برای سمند بسته دو عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو کیا سراتو 1600
تعداد 2
جنس چدن , فولاد
محل نصب جلو
قطر دیسک 28 سانتی‌متر
سایر توضیحات وزن 10000 گرم
سیستم خنک شونده
فاقد هرگونه نویز و صدا
مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار ناشی از ترمزگیری مداوم
مناسب برای شرایط گوناگون آب و هوایی(سرد،گرم،معتدل،خشک،مرطوب)
سختی مناسب در تمامی سطوح دیسک
استفاده در خط تولید

مشاهده این محصول در دیجی کالا

5. دیسک ترمز چرخ جلو مناسب برای پژو 206 تیپ 5 بسته 2 عددی

دیسک ترمز چرخ جلو پلینگا مدل 092 مناسب برای پژو 206 تیپ 5 بسته 2 عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پژو 206
تعداد 2
جنس فولاد
محل نصب جلو
وزن 5500 گرم
سایر توضیحات ساخت ایتالیا

مشاهده این محصول در دیجی کالا

6. دیسک ترمز چرخ جلو ایساکو مناسب برای پژو 405 و پارس و سمند

دیسک ترمز چرخ جلو ایساکو کد 2905 مناسب برای پژو 405 و پارس و سمند

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پژو 405 , کیا سراتو 1600 , پژو پارس
تعداد 2
جنس فولاد
محل نصب جلو

مشاهده این محصول در دیجی کالا

7. دیسک ترمز جلو مناسب برای پژو 405 , پارس , سمند و زانتیا 1800 بسته 2 عددی

دیسک ترمز جلو کد 06 مناسب برای پژو 405 , پارس , سمند و زانتیا 1800 بسته 2 عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پژو 405 , کیا سراتو 1600 , پژو پارس
تعداد 2
جنس چدن
محل نصب جلو
قطر دیسک 30 سانتی‌متر
ویژگی‌های دیسک ترمز وزن 12000 گرم
سیستم خنک شونده

مشاهده این محصول در دیجی کالا

8. دیسک ترمز جلو تکستار مدل 92116900 مناسب برای پراید بسته 2 عددی

دیسک ترمز جلو تکستار مدل 92116900 مناسب برای پراید بسته 2 عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پراید
تعداد 2
جنس فولاد
محل نصب جلو
قطر دیسک 21.9 سانتی‌متر
سایر توضیحات وزن 4600 گرم
فاقد هرگونه نویز و صدا
مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار ناشی از ترمزگیری مداوم
مناسب برای شرایط گوناگون آب و هوایی(سرد،گرم،معتدل،خشک،مرطوب)
سختی مناسب در تمامی سطوح دیسک

مشاهده این محصول در دیجی کالا

9. دیسک ترمز جلو تکستار مناسب برای رنو L90 بسته 2 عددی

دیسک ترمز جلو تکستار مدل 92100903 مناسب برای رنو L90 بسته 2 عددی

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو رنو L90
تعداد 2
جنس فولاد
محل نصب جلو
قطر دیسک 25.9 سانتی‌متر
سایر توضیحات وزن 10400 گرم
فاقد هرگونه نویز و صدا
مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار ناشی از ترمزگیری مداوم
مناسب برای شرایط گوناگون آب و هوایی(سرد،گرم،معتدل،خشک،مرطوب)
سختی مناسب در تمامی سطوح دیسک

مشاهده این محصول در دیجی کالا

10. دیسک ترمز جلو ام وی ام

دیسک ترمز جلو ام وی ام 550 مدل B11-3501075

مشخصات ابزار

محل نصب جلو

مشاهده این محصول در دیجی کالا

لیست پرفروش ترین دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز

انواع مختلفی از دیسک ترمز وجود دارد که هر کدام قیمت خاص خود را دارند. از نظر عملکرد دیسک ترمز دارای دو نوع شیاردار و سوراخ دار هستند. دیسک های ترمز معمولی طراحی ساده ای دارند و سطح بیرونی آن ها از یک سطح صاف و صیقلی تشکیل شده است. و قیمت آنها بسته به نوع آلیاژ مورد استفاده در ساخت آنها متفاوت است.

دیسک ترمز سوراخ دار

دیسک ترمز سوراخ دار

دیسک های سوراخ دار و همچنین دیسک های شیاردار عملکرد بالایی دارند. اکنون با هر یک از آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. دیسک های سوراخ دار به دلیل نام خود دارای سوراخ هایی در سطح خود هستند.

شاید در نگاه اول وجود این سوراخ ها در بسیاری از قسمت ها هوشمندانه به نظر نرسد اما وجود این سوراخ ها دلایل جدی دارد که بد نیست بدانید. اولین دلیل ایجاد این سوراخ ها گرما است. زیرا زمانی که بین لنت ها و دیسک درگیری ایجاد شود اصطکاک و در نهایت گرما ایجاد می شود.

اگر این گرما آزاد نشود، ترمز را ضعیف کرده و به مرور زمان قدرت بازدارندگی خود را از دست می دهد. دلیل دوم ایجاد گاز است که امروزه دیگر اهمیت چندانی ندارد. اما در گذشته مواد موجود در لنت ها باعث ایجاد گاز بین دیسک و لنت می شد.

گاز تولید شده نیز باعث کاهش نیروی ترمز ترمز می شود. و دلیل دیگر آب است. اگر خودرو در چاله آب، یا در کارواش یا در هنگام باران شدید بیفتد، دیسک‌ها خیس و لیز می‌شوند، بنابراین لنت‌ها خوب نگه نمی‌دارند و درگیری بین آن‌ها وجود ندارد. وجود سوراخ در دیسک ترمز به سرعت گرما، گاز و آب را از دیسک ترمز دفع می کند و باعث می شود ترمز با قدرت کار کند.

معایب دیسک های سوراخ دار

یکی از معایب دیسک های سوراخ دار این است که سوراخ های روی دیسک باعث ضعیف شدن دیسک می شود. زیرا ایجاد سوراخ در دیوار آن را ضعیف می کند. اگر چندین بار متوالی با سرعت رانندگی کنید، احتمال شکستن دیسک افزایش می یابد.

دیسک های شیاردار

دیسک های شیاردار

دیسک های شیاردار از مجموعه ای از شیارها بر روی یک سطح فلزی صاف طراحی شده اند که می توانند هوا، گرما و آب را در صورت نیاز از سطح دیسک به ناحیه اطراف هدایت کنند. این شیارها مانند مسیرهای کوچکی هستند که مواد مضر را از سطح دیسک پاک می کنند.

این نوع دیسک برای رانندگان اتومبیل های مسابقه ای بسیار مفید است، زیرا رانندگی با چنین اتومبیل هایی فشار زیادی به دیسک ها وارد می کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از دیسک های سوراخ دار باعث می شود این دیسک ها ضعیف شده و به راحتی کناره های سوراخ ها را بشکنند که در هنگام رانندگی با سرعت بالا بیشتر اتفاق می افتد.

دیسک های شیار دار عمر بیشتری نسبت به دیسک های سوراخ دار دارند و برای ماشین های مسابقه ای بهتر هستند. با این حال، این دیسک ها کیفیت چندان بالایی ندارند. و باعث فرسودگی لنت ها می شوند.

دیسک ماشین سنگین

همانطور که می دانید کامیون ها بسیار سنگین هستند، بنابراین دیسک ها در سیستم ترمز کار دشواری دارند. اصطکاک زیاد برای جلوگیری از حرکت کامیون مورد نیاز است. از طرفی گرمای زیاد در اثر اصطکاک بین لنت ها و دیسک ها ایجاد می شود.

دیسک ها در کامیون های بزرگ به دلیل وزن و حرارت زیاد تحت فشار زیادی هستند. این دیسک‌ها همچنان عملکرد مشابه دیسک‌های مورد استفاده در خودروهای معمولی را حتی در فشار بالا دارند. دیسک های مورد استفاده در کامیون ها از چدن یا فولاد ساخته شده اند و از دیسک های خودروهای معمولی بسیار بزرگتر هستند.

آنها همچنین به مراقبت بیشتری نسبت به چرخ های ماشین معمولی نیاز دارند. این بدان معنا نیست که این دیسک ها عمر کوتاهی دارند. به دلیل فشاری که لنت ها به آن ها وارد می کند، خیلی زود فرسوده می شوند. لنت های فرسوده باید به موقع تعویض شوند، در غیر این صورت خطر آسیب دیدن دیسک ها افزایش می یابد.

لنت های فرسوده دیسک ها را خراش می دهند یا آنها را خم می کنند، بنابراین باید به تراشکاری بروید یا آنها را تعویض کنید. این اتفاق می‌تواند در مورد خودروها نیز رخ دهد، اما احتمال وقوع آن در کامیون‌ها بسیار بیشتر است، زیرا لنت‌های روی کامیون‌ها بسیار فرسوده‌تر هستند.

دیسک ماشین مسابقه‌

برخی از قسمت های ترمز کمتر به چشم می آیند. به عنوان مثال، دیسک های با کارایی بالا مهمتر از راننده های با کارایی بالا هستند. رانندگان حرفه ای که ماشین های مسابقه ای دارند یا به سرعت زیاد علاقه دارند دیسک های شیاردار را ترجیح می دهند.

زیرا این شعار ها برای حذف گاز، آب و مواد اضافی از دیسک طراحی شده اند. اما همین شیارها منجر به سایش لنت می شود. این می تواند برای رانندگان حرفه ای بیهوده باشد، زیرا آنها لنت های سرامیکی یا فیبر کربنی با عمر طولانی را انتخاب می کنند.

گرمای ترمزهای با کارایی بالا از طریق چندین شیار پخش می شود تا دمای سیستم ترمز کاهش یابد و از شکستن ترمزها جلوگیری شود. همانطور که می دانید شیارها روی دیسک به گونه ای تراش می شوند که کانال های هوا در اطراف لبه های دیسک قرار می گیرند.

هنگامی که دیسک می چرخد، گرما از این کانال ها خارج می شود. اگر حرارت زیاد در اطراف دیسک وجود نداشته باشد، خطر قطع شدن ترمزها کاهش می یابد و خودروهای رالی بهتر عمل می کنند.

دیسک موتورسیکلت

عملکرد دیسک موتور بسیار شبیه دیسک ماشین است. دیسک به طور همزمان با چرخ می چرخد و دستگیره ترمز باعث می شود لنت به دیسک بچسبد که حرکت چرخ ها را کم می کند. همانطور که می دانید در موتورسیکلت ها چرخ های جلو و عقب عملکرد مستقلی دارند اما در خودروها با توقف سرعت چرخش چهار چرخ کاهش می یابد و در نهایت به طور کامل می ایستند.

برای موتورها، یک دسته مستقل برای هر ترمز در نظر گرفته شده است. یک اهرم ترمز برای ترمز جلو و یک اهرم ترمز برای ترمز عقب. ترمز جلو بهتر عمل می کند و ترمز بیشتری را فراهم می کند و ترمز عقب سرعت موتور سیکلت را کاهش داده و متوقف می کند. برای حفظ ایمنی موتورسیکلت ها، دیسک های ترمز کار دشواری دارند.

اکثر موتورسیکلت های موجود از دیسک های سوراخ دار استفاده می کنند. با این حال، اکثر موتورهای پیست از دیسک های شیاردار استفاده می کنند. دیسک‌های موتورسیکلت بیشتر از دیسک‌های خودرو در معرض دید قرار دارند و دیسک‌های سوراخ‌دار روی چرخ‌های جلو بیشتر دیده می‌شوند.

بنابراین اکثر سازندگان هنگام ساخت موتورسیکلت از دیسک هایی با سوراخ های مختلف استفاده می کنند و یا دیسک ها را به گونه ای طراحی می کنند که موتور بسیار قدرتمند به نظر برسد.

راهنمای خرید انواع دیسک ترمز

راهنمای خرید انواع دیسک ترمز

قبل از خرید اینترنتی انواع دیسک ترمز بهتر است نکات مهم در خرید دیسک ترمز بهتر را بدانید وبا توجه به این نکات محصول نهایی را خریداری کنید:

جنس دیسک ترمز

هنگام خرید حتما به آلیاژ دیسک ترمز خود دقت کنید، زیرا جنس محصول در کارایی ، کیفیت و طول کمر مفید محصول تاثیر گذار است، به طور کلی دیسک ترمز از مجموعه ای از آلیاژهای مختلف تشکیل شده اند که هر کدام ویژگی خاصی به دیسک چرخ می دهد.

قیمت دیسک ترمز

شرکت های مختلفی دیسک ترمز تولید می کنند و از برندهای معروف می توان به قطعات Toyota Genius، Alig، Hyundai Genius Parts، SFR، Lifan، Jack Motors، Bosch و Frodo اشاره کرد.

محصولات برندهای ذکر شده کیفیت خوبی دارند و به وفور در بازار یافت می شوند. عوامل مختلفی بر قیمت دیسک ترمز تأثیر می گذارد، از جمله: نوع دیسک، شیاردار و سازنده آن اشاره کرد.

در حال حاضر ارزان ترین قیمت دیسک ترمز ویژه پراید در بسته بندی 2 قطعه ای از حدود 250 هزار تومان شروع می شود. قیمت دیسک ترمز در مدل های تولیدی تویوتا جنیوس قطعات، در برخی موارد به حدود 4 میلیون تومان خواهد رسید.

محل قرارگیری دیسک ترمز

محل قرارگیری دیسک ترمز

محل قرارگیری دیسک ها روی چرخ های خودرو است، بنابراین دیسک های ترمز به دو دسته دیسک‌های ترمز جلو و دیسک‌های ترمز عقب تقسیم می‌شوند و باید در خرید دیسک ترمز به این ویژگی توجه کنید و از مدل های که برای دیسک عقب استفاده میشوند برای دیسک ترمز جلو انتخاب نکنید.

در برخی خودروها، طراحی و ترکیب دو دیسک ممکن است مشابه باشد، اما در اکثر خودروها متفاوت است، زیرا چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب استفاده می شود و بنابراین هر خودرو نیاز به پایداری و قدرت بیشتری دارد.

علامت دیسک ترمز تاب دار چیست؟

این سوال برای بسیاری از افراد در مورد دیسک ترمز ممکن است این باشد که چگونه بفهمیم دیسک ترمز تکان می خورد؟ قبل از پاسخ به این سوال، بهتر است کمی در مورد دیسک ترمز بدانید.

این قطعه مقاومت بالایی دارد. زیرا شرکت های تولید قطعات خودرو از دمای بسیار بالا برای این کار استفاده می کنند. زیرا پس از ترمزگیری دیسک ترمز باید سریع خنک شود و به دمای اولیه برسد، بنابراین این قسمت به گونه ای ساخته شده است که حرارت حاصل از اصطکاک لنت و دیسک دفع و خنک شود.

اما وقتی دیسک ترمز تاب دارد، علائمی وجود دارد. شاید واضح ترین علامتی که می تواند رخ دهد لرزش خودرو در هنگام ترمزگیری است که گاهی اوقات صدایی به دنبال دارد که یکی دیگر از دلایل آسیب دیدن دیسک ترمز است.

ترمز بیش از حد، به طور مداوم، منجر به از دست دادن عملکرد دیسک ترمز در طول زمان می شود که در نهایت منجر به تاب برداشتن دیسک می شود.

محل قرارگیری دیسک ترمز کجاست؟

پشت چراغ های جلو دیسک های فلزی بزرگ شبیه دیسک های ترمز قرار دارد. با حرکت خودرو، دیسک های ترمز می چرخند و باعث سایش لنت ها و دیسک های ترمز می شوند. در نهایت اصطکاک ایجاد می شود و با کاهش سرعت خودرو متوقف می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا