داستان شروع تا جهانی شدن برند بوش / bosch
تاریخچهی تأسیس بوش
رابرت بوش جوان آلمانی بود که آرزو داشت از کودکی تجارت شخصی خود را شروع کند. در سال ۱۸۸۶ برای انجام پروژه های دقیق مکانیکی و الکترونیکی کارگاهی را در اشتوتگارت ایجاد کرد. تأسیس این کارگاه آغاز دورانی است که در سالهای بعد استقلال منجر به ایجاد بازارهایی در خارج از آلمان ، فعالیت در صنعت خودرو و بازدید از بزرگترین کارخانه های جهان شد.
سالهای اول کارگاه رابرت ، مانند هر شغل دیگر ، با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. او در اواسط دهه ۱۸۹۰ رشد بیشتری در شرکت خود تجربه کرد و منجر به یک روند صعودی سریع به اوایل قرن بیستم شد.
در سالهای اولیه ، رابرت بوش انواع پروژه های طراحی و ساخت دقیق را در زمینه مهندسی مکانیک و الکترونیک انجام داد. پروژه هایی که ممکن است شامل پیاده سازی سیستم های تلفنی یا لامپ ها باشد. اولین پروژه بزرگ وی ساخت دستگاه اشتعال مغناطیسی برای یک موتور ثابت بود که از قبل طراحی شده بود. با تصویب این پروژه و بهینه سازی طراحی موجود ، رابرت اولین قدم ها را در راه شهرت جهانی برداشت.
از سال ۱۸۹۷ ، بوش به عنوان تنها سازنده شمع اتومبیل شناخته می شود. او زمینه کاری شرکت خود را پیدا کرده بود و با ورود به صنعت خودرو با ظرفیت بالا ، آینده خود را تضمین شده می دید.
با ورود به قرن بیستم ، تلاش ها برای بهبود محصولات این شرکت شدت گرفته است. رابرت؛ گاتلب هانولد را برای مدیریت مهندسی شرکت خود استخدام کرد که در سال ۱۹۰۲ طرحی جدید برای شمع اتومبیل ارائه داد. در طراحی هانولد از تنش بیشتری استفاده می شود که باعث پایداری عملکرد محصولات بوش می شود. تولید اولین نمونه های اولیه شمع باعث شد بوش یک تامین کننده جهانی قطعات خودرو باشد.
هانولد ابتدای کار در کارگاه بوش شاگردی می کرد. در سالهای بعد وی علاوه بر توسعه طراحی شمع اتومبیل ، در سیستم روشنایی ، استارتر و بوق نیز نوآوری هایی داشت که آنها را به خط تولید بوش افزود. هانولد در سال ۱۹۲۳ درگذشت.
قدمی برای جهانی شدن بوش
اولین تلاش ها برای ورود به بازارهای جهانی در سال ۱۸۹۸ با ورود بریتانیا صورت گرفت. رابرت بوش به همراه فردریک سیمز شعبه ای از شرکت خود را در لندن تأسیس کردند که این اولین قدم برای ورود جدی به سایر بازارهای اروپا است. پس از تأسیس این شعبه ، فروش در سایر کشورهای اروپایی به سرعت آغاز شد.
بعد از لندن ، نوبت به پاریس رسید. فرانسه بزرگترین بازار اتومبیل در اروپا بود و بوش در سال ۱۸۹۹ با یک شرکت تابعه وارد آن شد. توسعه تجارت در پاریس سریع بود و از سال ۱۹۰۵ مارک آلمانی نیز محصولات خود را در یک کارخانه فرانسوی تولید می کند.
قبل از تأسیس کارخانه های بزرگ تولید ، بوش چندین بار در ساختمانهای مختلف جابجا شد. سرانجام ، در سال ۱۹۰۱ ، او تصمیم گرفت کارخانه تولید خود را گسترش دهد و با خرید زمین و ساختمانهای اطراف اولین کارخانه رسمی را ایجاد کند. کل ساختمان از بتن مسلح ساخته شده است. با وجود اجرای معماری دوره رنسانس ، گیاه بوش برای سالهای اولیه قرن بیستم یک مرکز بسیار مدرن بود.
شروع راه پیشرفت در جهان
از آغاز قرن بیستم ، صنعت خودرو اهمیت خود را روز به روز به جهانیان نشان می دهد. اولین مسابقات اتومبیلرانی در سالهای اولیه به منظور رقابت هر چه بیشتر با خودروسازان و قطعه سازان برگزار شد. در سال ۱۹۰۳ ، مسابقه Godron Bennett در ایرلند با کامیل جناتزی با مرسدس برنده شد. سیستم شمع بوش که حتی در سخت ترین شرایط نیز به خوبی کار می کرد ، یکی از دلایل پیروزی کامیل در مسابقه بود.
بوش شمع ها و سیستم های اشتعال خود را در طی کارزاری در ایالات متحده معرفی کرد که منجر به سفارش میلیون ها دلار از مشتری های آن کشور در سال ۱۹۰۶ شد. همین سفارشات فروش مارک آلمانی را در یک سال دو برابر کرد. تجارت بوش در ایالات متحده چنان سودآور شد که در سال ۱۹۱۲ آنها یک شرکت تابعه تولیدی در اسپرینگ فیلد ، ماساچوست تأسیس کردند.
پس از ایالات متحده ، نوبت به بازارهای سایر نقاط جهان رسید که مارک آلمانی را یکی پس از دیگری بپذیرند. دفاتر فروش در نیمه دوم سال ۱۹۰۰ در کشورهای مختلف جهان تأسیس شد. آفریقای جنوبی ، استرالیا ، آرژانتین ، چین و ژاپن شاهد تاسیس دفاتر بوش برای گسترش شبکه فروش آلمان به تمام قاره های جهان بوده اند. در سال ۱۹۱۳ ، تجارت این شرکت در خارج از آلمان ۸۸ درصد درآمد را به خود اختصاص داد.
با پیشرفت فناوری خودرو و افزایش تقاضا برای آنها ، نیاز به ایمنی و سرعت بیشتر نیز اضافه شده است. بوش در پاسخ به این نیازهای جدید ، محصولات مرتبط را طراحی و به بازار عرضه می کند. سیستم های روشنایی و شروع کننده ها محصولات مهمی هستند که در سال های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ معرفی شده اند. سیستم روشنایی شامل چراغهای جلو ، ژنراتورها ، تنظیم کننده ها و باتری ها برای تأمین روشنایی مناسب وسایل نقلیه بود.
شروع اولین جنگ جهانی
با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ ، همه بازارهای خارجی بوش یک باره بسته شد. تحقیق و توسعه متوقف شد و تولید در آلمان به سلاح اختصاص داشت. از آن زمان ، بوش به جای شمع های اتومبیل ، پرتاب کننده نارنجک تولید کرده است. تقریباً نیمی از نیروی کار این شرکت برای خدمت سربازی فراخوانده شده اند و زنان نیروی کار جدید در کارخانه ها هستند. از میان کسانی که به جنگ رفتند ، ۴۵۳ نفر دیگر به بوش برنگشتند.
بوش همچنین از زیرساخت های تولیدی خود برای بهبود بیشتر شرایط دشوار جنگ استفاده کرد. آنها یکی از فانوس های دریایی را به بیمارستان مجروحان جنگ اختصاص دادند.
در طول جنگ جهانی دوم ، دفاتر فروش و مارک های تجاری به نوعی در اختیار دیگران قرار گرفتند. البته شعبه آمریکایی که توسط سرمایه داری از همان کشور خریداری شد، با همان نام بوش به فعالیت خود ادامه داد. سپس گاتلوب هانولد برای جلوگیری از سردرگمی در شناسایی محصولات بوش که هنوز هم آثاری از آرم بوش دارند ، یک آرم دایره ای برای این شرکت طراحی کرد.
بعد از جنگ ، بوش به عنوان شرکتی با نام Robert Bosch AG به کار خود ادامه داد و از همان ابتدا با چالش های زیادی روبرو شد. بازگشت به بازارهای جهانی به دلیل ظهور رقبای جدید دشوار بود و حق ثبت اختراعات دیگر متعلق به مارک آلمانی نبود.
با این حال ، کاپیتولاسیون هرگز در آلمان در دستور کار نبوده است. آنها به سرعت قراردادهای قدیمی را بازنویسی کردند و دفاتر جدیدی تأسیس کردند. در همان زمان ، تمرکز بر مهارت اصلی بوش ، عطش شدید نوآوری ادامه داشت.
فعالیت هایی که به دلیل جنگ جهانی اول متوقف شده بودند از سر گرفته شدند. نیروی محرکه ، این بار مهندسان بوش را به سمت تحقیقات و نوآوری های بیشتر سوق داد ، ترافیک جاده ای بیشتر در سراسر جهان بود و نیاز به ایمنی از اولین نیازهای آن بود.
تا سال ۱۹۲۶ ، تحقیقات و توسعه به ارائه محصولات برای نیازهای جدید ادامه داد و عناصری مانند چراغ های موتور سیکلت و دوچرخه ، بوق ، برف پاک کن شیشه جلو و شمع های مجهز به باتری به سبد محصولات این شرکت اضافه شدند.
در طی سالهایی که بوش در تلاش بود به بازار قطعات خودرو بازگردد ، روند جالب توجه خدمات به مشتری را نیز آغاز کرد. شبکه ای از خدمات مستقل تعمیر و نصب که مطابق با استاندارد خاصی به مشتریان خدمات ارائه می دهد ، در آن سالهای صنعت خودرو یک ضرورت بود.
چنین رویکردی قبلاً در ایالات متحده اتخاذ شده بود و در سال ۱۹۲۱ ، با تأسیس خدمات پس از فروش اتومبیل بوش ، بوش کارگاه هایی را برای خدمات بهتر در خارج از آلمان تأسیس کرد. تا سال ۱۹۳۰ تعداد تعمیرگاههای بوش به ۲۷۵۰ تعمیرگاه رسیده بود.این کارگاهها یکی از مهمترین عناصر شهرت جهانی بوش در سالهای بعد بود.
پس از دهه ها فعالیت ، بوش با کیفیت و تولید سریع و ارزان خود شناخته شد. یکی از دلایل چنین شهرت خط تولید پیشرفته این شرکت آلمانی است که از سال ۱۹۲۵ به تدریج در چندین کارخانه اجرا می شود. خط تولید پیشرفته زمان تولید شمع های اتومبیل را از ۵۰ روز به ۵ روز افزایش داد.
شروع جنگ جهانی دوم
با شروع جنگ جهانی دوم ، تأکید بر فعالیت های بوش به محصولات نظامی بازگشت. در آن سالها ، ارتش آلمان به ماشین آلات و وسایل نقلیه زیادی احتیاج داشت و به همین دلیل فعالیت بخش خودرو با شدت ادامه یافت.
به طور کلی ، صنایع آلمان در طول جنگ جهانی دوم دستخوش تغییراتی شد. بسیاری از افراد درگیر برای جنگ فراخوانده شدند و اسیران جنگی در صنایع جایگزین آنها شدند كه باید در شرایط غیرانسانی زندگی و كار می كردند.
از ابتدا بوش در خط مقدم مقاومت در برابر نازی ها بود. تیم مدیریتی به سرپرستی کارل فردریش گوردلر (مشاور وقت بوش) به عنوان یک جبهه داخلی علیه گرایش های نازی عمل می کردند. آنها همچنین برنامه هایی را برای استخدام و حمایت مالی از یهودیانی که از برخی جهات مخالف مستقیم رژیم نازی بودند ، اجرا کردند.
در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای متفقین زیرساختهای بوش را بمباران کردند. رابرت بوش در سال ۱۹۴۲ درگذشت و کارخانه های خود را در طول جنگ نابود نکرد. قبل از مرگ او ، بنیانگذار افسانه ای بوش به نوعی دستورالعمل های مدیریتی را برای شرکتی اعمال کرد که افراد بعد از او مسیر موفقیت آینده را به خوبی درک می کردند.
پایان جنگ و شروعی دوباره برای بوش
همکاریاجباری بوش با ارتش نازی آنها را به هدف استراتژیک در طول جنگ تبدیل کرد. پس از جنگ جهانی دوم ، آنها دوباره با تعطیلی مراکز بین المللی خود روبرو شدند. علاوه بر این ، این بار زیرساخت های تولید از بین رفت و شرکت مجبور شد از ابتدا کار را شروع کند. به همین دلیل ، دهه های بعدی برای برند آلمانی با فعالیت های بازسازی و همچنین ورود به صنایع جدید همراه بود.
اولین روزها و ماه های بهبودی با تلاش برای جذب نیرو و پرداخت هزینه کار همراه بود. بوش برای استخدام مجدد کارگران خود ابتدا باید کار پیدا می کرد و سپس مواد اولیه را برای تزریق به خطوط فرسوده خود پیدا می کرد. اولین محصول قابلمه پخت و پز ساخته شده که از کلاهک های جنگی ساخته شده از فولاد و قراضه بود.
کارگران محصولی را که تولید می کردند برای نیازهای خودشان معامله می کردند و برخی نیز خودشان از محصولات استفاده می کردند. پس از مدتی ، این کارخانه تولید محصولات پیچیده را از سر گرفت که اولین آنها شمع خودروهای نظامی متفقین بود.
تحقیقات و توسعه به عنوان نیروی محرکه بوش از سر گرفته شده است. آنها برخی از فن آوری های قدیمی را در شمع های تولید جدید جایگزین کردند که باعث افزایش بهره وری محصولات شد. علاوه بر این ، نمونه هایی از میکروسکوپ الکترونی برای مطالعات مهندسی خود تولید کردند.
هانس والس پس از مرگ رابرت بوش به عنوان مدیر کارخانه انتخاب شد. فرآیندهای مدیریت و استراتژی مطابق خواست بنیانگذار دنبال می شد ، که یکی از بخشهای مهم آن تقسیم بخشی از درآمد به امور خیریه بود. والس تا سال ۱۹۶۳ در سمت خود باقی ماند.
نازی ها ، هدفی را که به عنوان یک قدرت جهانی شناخته می شد ، دنبال می کردند ، به شرکت های بزرگ و اقتصادهای پیشرفته وابسته بودند. به همین دلیل ، متفقین پس از پایان حکومت خود ، با از بین بردن چنین شرکت هایی ، درصدد نابودی رویای نازی ها حتی پس از مرگ حزب بودند.
یکی از اهداف آنها بوش بود که در سالهای گذشته رشد جهانی خوبی داشته است. در پایان اما متفقین نتوانستند بوش را از بین ببرند ، اما مارک آلمانی مجبور شد حق ثبت اختراع خود را برای استفاده از رقبا منتشر کند.
از سرگیری فعالیت های بین المللی به زمان بیشتری نیاز دارد. پس از جنگ ، تقریباً هیچ دفاتر خارجی برای آلمانها باقی نمانده بود. با تمرکز بر بازارهای نوظهور مانند برزیل و هند ، آنها توانستند فروش بین المللی را به خوبی آغاز کنند. با این حال ، بازگشت مناسب به بازارها تا سال ۱۹۶۰ ادامه داشت ، زمانی که فروش بین المللی بوش ۲۰٪ از کل فروش را به خود اختصاص داد.
ابتدای ورود به بازار ابزار و لوازم خانگی
محصولات مصرفی حوزه دیگری از فعالیت بوش را تشکیل می دهد که برای تجدید ساختار تجاری بسیار مهم است. چنین محصولاتی نماد احیای آلمان و اروپا بود و نیازهای مردم را در سالهای تولد دوباره پس از جنگ جهانی دوم برآورده می کرد. از جمله این محصولات می توان به لوازم آشپزخانه خانگی و لوازم برقی اشاره کرد. محصولات اساسی دیگر مانند رادیوهای اتومبیل نیز در این سال ها میلیون ها فروش داشته اند.
علاوه بر یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی ، که از محصولات اصلی بوش برای تسلط بر بازار لوازم خانگی بودند ، این میکسر جدید آنها برای اختراعات بود که بیشتر به صاحبان خانه در مناطق روستایی و حومه شهر تمرکز داشت. شعار محصول جدید بوش ، Neuzeit ، تسهیل کارهای خانه برای این زنان بود. بوش ، با تصور اینکه خانه های این مناطق بیش از حد شلوغ است ، محصولی را ارائه می دهد که به راحتی می تواند مقادیر زیادی غذا را مخلوط کرده و کار صاحبان خانه را آسان کند.
علاوه بر تولید لوازم خانگی جدید ، نوآوری در تولید محصولات قدیمی مانند سیستم های انژکتوری یکی دیگر از ابزارهای نوسازی بوش بود. آنها با بهره گیری از پیشرفت در تحقیقات نظامی و طراحی موتور هواپیما ، سیستم های انژکتوری خودرو را نیز بهبود بخشیدند که منجر به نوآوری قابل توجهی در اوایل دهه ۱۹۵۰ شد.
ابزارهای برقی و تجهیزات مورد نیاز در خانه ها از روندهای محبوب در سال های پس از جنگ بود. بوش سعی کرده است با فراهم آوردن ابزارهای مورد نیاز مردم در این مناطق ، بازار خود را تقویت کند. این برند آلمانی با معرفی محصولی به نام Bosch Combi با جدیت بیشتری وارد بازار ابزارهای برقی می شود. محصول جدید آلمان کاربردهای مختلفی از دریل های برقی و پیچ گوشتی گرفته تا فرز برقی و…. را به مشتری ارائه می دهد.
در دهه ۱۹۵۰ بوش صنعت الکترونیک را با جدیت بیشتری دنبال کرد. برای اولین بار ، آنها با تولید قطعات الکترونیکی محدودی مانند Varode وارد بازار شدند و در دهه های بعدی ، مدارهای مجتمع و ترانزیستورها نیز به عنوان محصولات با مارك آلمان به بازار عرضه شدند. ورود به صنعت الکترونیک در ابتدا تردید داشت ، اما با این وجود بذرهای اولیه این صنعت را در شرکت کاشت ، که هنوز هم به عنوان یک منطقه مهم درآمد و تجارت بوش شناخته می شود.
آخرین اخبار ۳ دهه ای اخیر و وضعیت کنونی بوش
طی سه دهه گذشته ، بوش از کار خود از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز به عنوان عصر طلایی جهانی سازی و رشد اقتصادی استقبال کرده است. با برداشته شدن پرده آهنین و ظهور فرصت های جدید همکاری بین اروپای شرقی و غربی ، بوش زمینه را برای پیشرفت بیشتر فراهم کرد. تا سال ۱۹۹۴ شرکت های تابعه بوش در ۱۳ کشور بلوک اروپای شرقی تأسیس شد. برنامه های این برند آلمانی برای راه اندازی مراکز تولید جدید در جمهوری چک ، لهستان ، مجارستان و روسیه نیز دنبال شده است. گسترش عملیات ، فروش بین المللی بوش را از ۵۱٪ در ۱۹۹۰ به ۷۲٪ در ۲۰۰۰ افزایش داد.
در اوایل دهه ۱۹۹۰ ، بازار چین نیز برای واردات خارجی مناسب تر شد. بوش ، که تا آن زمان فقط در هند و ژاپن فعالیت می کرد ، فقط دفاتر فروش محدودی در چین ایجاد کرده است. در سال ۱۹۹۴ ورود جدی به بازار چین آغاز شد و مراکز تولید بوش با ظرفیت زیادی در این بازار فعالیت خود را آغاز کردند. این برند آلمانی توانست به سرعت خود را به عنوان تولید کننده در چین ثابت کند.
بوش در تمام سال های کار خود وظیفه اصلی خود را در زمینه نوآوری در صنعت خودروسازی قرار داده است. در سال ۱۹۹۵ ، آنها برای جلوگیری از لغزیدن خودرو ، ابتدا ESP را به ترمزهای خودرو اضافه کردند. در همان سال ، TravelPilot توسط بوش معرفی شد ، که یک سیستم هدایت مسیر با خروجی صدا برای راننده بود. در سال های بعد ، در آستانه قرن بیست و یکم ، بوش تعدادی دیگر از فن آوری های انقلابی ، از جمله سیستم های کاهش سوخت و کروز کنترل و دید در شب را معرفی کرد.
در سالهای اخیر ، بوش به توسعه ابزارهای فنی خوب ادامه داده است. پس از معرفی پیچ گوشتی برقی IXO و مشاهده فروش بالای آن ، آنها فعالیت جدیدی را در سال ۲۰۰۳ با تمرکز بر ابزارهای قدرت کوچک با باتری های یون لیتیوم آغاز کردند.
امروزه ثابت شده است که بوش یکی از مشهورترین مارک های مهندسی در جهان است. آنها علاوه بر فعالیت های گسترده تولیدی و تحقیقاتی ، فعالیت های خیرخواهانه را با توجه به ایده های بنیانگذار و سیاست های بنیانگذار خود ، یک زمینه عمده فعالیت می دانند. فولکر دنر در حال حاضر مدیر اجرایی بوش است. آنها بیش از ۴۰۰۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارند و درآمد شرکت طبق آخرین آمار ۷۸ میلیارد یورو بوده است.
دلایل محبوبیت بوش چه بود؟
بوش یکی از پیشگامان و فعالان لوازم خانگی است و محصولی را به بازار عرضه کرد که به دلیل نیازهای روز و استفاده از فناوری های جدید مورد توجه خاص و عمومی قرار گرفت. یکی از دلایل اصلی محبوبیت بوش ثبت سوابق جدید انرژی است.
یکی از مهمترین مزایای محصولات بوش نسبت به سایر رقبا ، تولید محصولات کم مصرف است. بوش اولین مارک آلمانی است که جایزه ثبات کیفیت را دریافت می کند. بوش همچنین دو سال متوالی یک ستاره انرژی دریافت کرد و تمرکز خود را صرفه جویی در مصرف آب و برق و استفاده از فناوری های جدید دانست.
مسئله صرفه جویی در انرژی برای بوش آنقدر مهم است که ۴۰٪ فعالیتهای بوش در کاهش مصرف انرژی است. دلیل دیگر محبوبیت بوش استفاده از فن آوری های جدید و استفاده از برنامه های ویژه ای است که به آن امکان می دهد محصولات بوش را کنترل کند.
تفاوت بوش سبز و آبی چیست؟
یکی از محصولات پرفروش بوش پیچ گوشتی IXO بود که پس از استقبال زیاد توجه خود را به ابزارهای کوچک برقی با باتری های یون لیتیوم جهت استفاده در منزل معطوف کرد.
بوش ابزار را به دو گروه نیمه صنعتی و صنعتی با دو رنگ متفاوت تقسیم می کند تا کاربر بتواند به راحتی و با توجه به نیاز خود کالای مورد نظر خود را انتخاب کند. در این دسته ، ابزار نیمه صنعتی به رنگ سبز روشن و ابزارهای صنعتی به رنگ آبی است.
ابزارهای نیمه صنعتی دارای تغییرات و محدودیت هایی هستند اما ارزان ترند. ابزارهای صنعتی دارای تنوع بیشتر و اقلام بیشتری با کیفیت و قیمت بالاتر هستند. اگرچه قیمت این گروه بیشتر است ، اما خدمات بیشتری دارد و لوازم و قطعات آن به راحتی یافت می شود.
بوش سبز فقط برای کارهای نیمه صنعتی و خانگی مناسب است و نباید از آن برای کارهای سنگین و صنعتی استفاده شود.