راهنمای خرید رادیاتور انواع خودرو های ایرانی و خارجی

خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده و بر اساس این خودرو گرما تولید می کند این گرما باید به نحوی به بیرون منتقل شود. با استفاده از رادیاتور، درایو خنک می شود و گرمای ایجاد شده به بیرون منتقل می شود، بنابراین رادیاتور بسیار مهم است و باید به آن توجه لازم شود.

هنگامی که احتراق در داخل موتور انجام می شود، علاوه بر حرکت پیستون ها، گرما تولید می شود که با گردش مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور منتقل می شود.

فرآیند خنک سازی به این صورت است که آب و مایع خنک کننده از پمپ از طریق لوله های مارپیچ جریان می یابد و در نهایت گرما به هوای تولید شده توسط پروانه فن منتقل می شود.

در خودروهای امروزی دمای پیشرانه با کمک مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود و پمپ در اطراف سیلندر آب حرکت می کند. با حرکت آب در اطراف سیلندر، گرم می شود و برای خنک شدن به محفظه رادیاتور برمی گردد. پس از خنک شدن سیال، این عمل تکرار می شود و در نهایت دمای سیلندر ثابت می ماند.

رادیاتور ماشین چیست؟

رادیاتور نقش کلیدی در خودرو دارد. با عمل سوختن داخل موتور علاوه بر حرکت پیستون ها گرمای زیادی ایجاد می شود که از طریق گردش مایع خنک کننده که می تواند فقط آب باشد و خارج از رادیاتور خودرو از موتور منتقل می شود.

در واقع خنک کردن موتور کار اصلی رادیاتور است. عمل خنک کردن کاری با حرکت آب از پمپ انجام می شود، این آب پس از عبور از لوله های مارپیچ رادیاتور باعث انتقال حرارت به هوای ایجاد شده توسط پروانه (فن) می شود.

رادیاتور خودرو چگونه کار می کند؟

رادیاتور ماشین چیست؟

ابتدا با نقش رادیاتور در خودرو آشنا می شویم. طبیعتا بر اثر عمل سوخت در موتور خودرو گرمای زیادی ایجاد شده و به قطعات داخل موتور می رسد. بنابراین باید وسیله ای برای خنک کردن محیط موتور وجود داشته باشد تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری شود. گرمای حاصل از احتراق به بیش از 2000 درجه سانتیگراد می رسد.

دمای خیلی پایین موتور نیز می تواند به موتور آسیب برساند. بنابراین محلول یک گرما و دما متعادل است. برای موتور خودرو مناسب ترین دما حدود 80 درجه سانتیگراد است.

در نتیجه دمای موتور می تواند با طراحی صحیح سیستم خنک کننده ثابت بماند و وجود این سیستم برای جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور ضروری است.

رادیاتور خودرو همان سیستم خنک کننده است که از چند قسمت تشکیل شده است و خرابی هر قسمت باعث کاهش آب رادیاتور می شود که در ادامه بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

لیست قیمت روز بهترین رادیاتور انواع خودرو های ایرانی و خارجی

1. رادیاتور بخاری رادیاتور ایران پژو 405

انواع رادیاتور ماشین

من این رادیاتور را برای یکی از دوستانم خریدم ولی به ماشین ۴۰۵ که داشت نخورد فکر میکنم برای بعضی از مدلهای ۴۰۵ میخوره من هم مجبور شدم مرجوع کنم

خوبه ولی من برای این که درست نصبش کنم داشبورد رو باز کردم ماشین اردی بود این رو هم بگم اگه از نمایندگی بگیرن خیلی خیلی شاید نصف این قیمت رو بهتون بدن

بهترین رادیاتور پراید

واسه اردی خریدم. نسبت به بازار ارزان تر بود. راضیم ازش.

سلام ببخشید به سمند مدل ۸۱میخوره،،تک اول است یا دولول پاسخ سلامتک یا دولول برا رادیات بخاری مهم نیست فقط مال 405 و آردی و آریسان ،کیفیت محصولات ایران پایینه

رادیاتور بخاری رادیاتور ایران پژو 405 مدل 148419

مشخصات ابزار

توضیحات مدل خودرو پژو ۴۰۵ – آر دی – سمند – پژو پارس
سایر توضیحات اورینگ و لوازم نصب داخل بسته بندی موجود است

مشاهده این محصول در دیجی کالا

2. رادیاتور آب کوشش کد 200 مناسب برای پراید

انواع رادیاتور پراید

رادیاتورهای آب آلومینیومی شرکت سورا رادیاتور مناسب صباح پراید می باشد. این قطعه یکی از لوازم یدکی مفید و ضروری خودرو است. وظیفه اصلی رادیاتور آب تعادل دمای مایع یا آب داخل موتور خودرو است. آب یا مایع خنک کننده با گردش در سیستم موتور خودرو، گرما را از موتور جذب می کند.

با جذب گرمای موتور، آب یا مایعی به رادیاتور خودرو فرستاده می شود. رادیاتور خودرو با جذب گرما از آب یا مایع خنک کننده، آن را به دمای تعادل و نرمال رسانده و دوباره به سیستم خنک کننده موتور خودرو می فرستد. این قطعه از آلومینیوم ساخته شده است.

بهترین برند رادیاتور خودرو

آلومینیوم به کار رفته در تولید این قطعه به جذب و دفع مناسب گرما از مایع یا آب در سیستم خنک کننده کمک می کند. رادیاتور در جلوی خودرو با پنجره ها و شکل شبکه ای برای انتقال بهینه دما قرار گرفته است. 2 لوله ورودی و خروجی آب در اطراف رادیاتور، جنس پلاستیک، قاب مانند وجود دارد.

از این لوله ها برای ثابت نگه داشتن رادیاتور و همچنین گردش بهتر آب یا مایع خنک کننده در داخل رادیاتور استفاده می شود. از ویژگی های بارز این قطعه مقاومت در برابر دمای بالا، عدم نشتی و سوراخ شدن، تعادل مناسب دمای مایع رادیاتور، عدم زنگ زدگی و بارش می باشد.

انواع رادیاتور خودرو

تاب برداشتن و شکستگی قاب پلاستیکی رادیاتور نقش مهمی در عملکرد رادیاتور خودرو دارد. به منظور بهبود عملکرد این قطعه، استفاده از مایع مخصوص رادیاتور (ضد یخ و ضد جوش) توصیه می شود.

بهتر است پس از تعویض رادیاتور میزان آب یا مایع موجود در آن را بررسی کنید و در صورت نیاز به آن اضافه کنید. پس از نصب و تعویض رادیاتور باید از عدم نشتی در لوله های ارتباطی متصل به رادیاتور اطمینان حاصل کرد.

بهترین رادیاتور برای پراید

من چند روز پیش خریدم خیلی هم سر وقت به دستم رسید ولی بسته رو باز کردم قسمت درب رادیات بیضی شکل بود ، اصلا گرد نیست، بنده رادیات مو بخاطر بیضی بودن میخواستم عوض کنم ،این الان از نویی بیضیه

بهترین رادیاتور پژو پارس رو من چند روز پیش خریدم ۳۳۰ تومن الان شده۳۹۰ ولی در کل کیفیت خوب بود اما گارانتی رو باید چیکار کنیم

ولی در کل از بیرون قیمت بگیرین قبل خرید درود بر شما دوست عزیز رادیاتور استوایی همان گرمسیری می باشد. اما این رادیاتور که شما راجع به آن سوال کردید معمولی می باشد و گرمسیری نیست

رادیاتور آب کوشش کد 200 مناسب برای پراید

مشخصات ابزار

گنجایش ۳ لیتر
مناسب برای خودرو پراید

مشاهده این محصول در دیجی کالا

3. رادیاتور بخاری کد 01 مناسب برای پژو 206

رادیاتور بخاری کد 01 مناسب برای پژو 206

مشخصات ابزار

گنجایش ۱ لیتر
مناسب برای خودرو پژو 206

مشاهده این محصول در دیجی کالا

4. رادیاتور بخاری کوشش مدل 05 مناسب برای پراید

رادیاتور بخاری کوشش مدل 05 مناسب برای پراید

مشخصات ابزار

گنجایش ۲ لیتر
مناسب برای خودرو پراید
ویژگی‌های رادیاتور آب بست خاری برای اتصال شلنگ

مشاهده این محصول در دیجی کالا

5. رادیاتور بخاری کوشش کد 234 مناسب برای پراید

رادیاتور بخاری کوشش کد 234 مناسب برای پراید

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو پراید

مشاهده این محصول در دیجی کالا

6. رادیاتور آب ای ام سی مدل P405AMC مناسب برای پژو 405

رادیاتور آب ای ام سی مدل P405AMC مناسب برای پژو 405

مشخصات ابزار

گنجایش ۷ لیتر
ویژگی‌های رادیاتور آب بست خاری برای اتصال شلنگ
مناسب برای خودرو پژو ۴۰۵ – سمند – پژو پارس

مشاهده این محصول در دیجی کالا

7. رادیاتور گرمسیری سهند رادیاتور مدل 030110 مناسب برای پراید

رادیاتور گرمسیری سهند رادیاتور مدل 030110 مناسب برای پراید

مشخصات ابزار

ویژگی‌های رادیاتور آب بست پیچی برای اتصال شلنگ
مناسب برای خودرو سایپا پراید ۱۴۱ – سایپا پراید ۱۵۱ (وانت) – پراید X۱۰۰ – پراید صبا – پراید نسیم – پراید – سایپا پراید ۱۱۱ – سایپا پراید ۱۳۱ – سایپا پراید ۱۳۲

مشاهده این محصول در دیجی کالا

8. رادیاتور بخاری کد A11-8107023 مناسب برای ام وی ام 315

رادیاتور بخاری کد A11-8107023 مناسب برای ام وی ام 315

مشخصات ابزار

شماره فنی A۱۱-۸۱۰۷۰۲۳
مناسب برای خودرو ام وی ام ۳۱۵
ویژگی‌های رادیاتور آب بست پیچی برای اتصال شلنگ

مشاهده این محصول در دیجی کالا

9. رادیاتور آب ام وی ام 530 مدل A21-1301110

رادیاتور آب ام وی ام 530 مدل A21-1301110

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو ام وی ام ۵۳۰ – ام وی ام ۵۵۰
سایر توضیحات ام وی ام ۵۳۰ ام وی ام ۵۵۰ دنده

مشاهده این محصول در دیجی کالا

10. رادیاتور آب ام وی ام مدل S11-1301110KA مناسب برای ام وی ام 110 چهار سیلندر

رادیاتور آب ام وی ام مدل S11-1301110KA مناسب برای ام وی ام 110 چهار سیلندر

مشخصات ابزار

مناسب برای خودرو ام وی ام ۱۱۰
سایر توضیحات قطعه اورجینالCHERY

مشاهده این محصول در دیجی کالا

پرفروش ترین رادیاتور خودرو

انواع رادیاتور خودرو

انواع رادیاتور خودرو

رادیاتور آلومینیومی

رادیاتورهای آلومینیومی که گاهی با سرب ترکیب می شوند برای انتقال حرارت در کاربردهای مختلف استفاده می شوند. از جمله کاربردهای این نوع رادیاتورها می توان به استفاده در سیستم گرمایش منازل و اماکن برای گرمایش محیط اشاره کرد. آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس چهارمین فلز رسانا است.

این فلز در طبیعت فراوان است و قیمت مناسبی نیز دارد. رادیاتورهای آلومینیومی نسبت به سایر رادیاتورها سبکتر و زیباتر بوده و در مقایسه با انواع فولادی رسانایی حرارتی بالاتری دارند. عمر طولانی و عدم زنگ زدگی از دیگر مزایای رادیاتورهای آلومینیومی است. امروزه از این رادیاتورها در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و هوافضا استفاده می شود.

رادیاتور فولادی

یکی از انواع رادیاتورهایی که برای گرمایش فضا استفاده می شود رادیاتورهای فولادی یا پانلی هستند. در ساخت این رادیاتورها از ورق های فولادی استفاده شده است. علاوه بر این، برای محافظت از آن در برابر زنگ زدگی، بیشتر پوسته بیرونی آن از پلی استر ساخته شده است.

رادیاتور مسی و برنج

رادیاتورهای قدیمی معمولاً از مس و برنج ساخته می شدند. احتمالاً به این دلیل که مس دومین فلز مناسب برای انتقال حرارت است. چرا از بهترین هادی حرارتی استفاده نمی کنید؟

زیرا رادیاتور تمام مسی یا نقره ای می تواند بسیار گران باشد. در واقع تشکیل مس به عنوان مخزن رادیاتور دشوار است. بنابراین معمولاً از برنج بیشتر استفاده می شد. رادیاتورهای برنجی هم خوب بودند اما کولرهای سنگین. از طرفی در برابر خوردگی و زنگ زدگی حساس بودند.

رادیاتورهای پلاستیکی

مخزن این نوع رادیاتور معمولاً از پلاستیک فشرده ساخته می شود، اما پره ها و لوله ها همچنان از مس، آلومینیوم یا برنج هستند. پلاستیک بسیار سبک است و خوردگی نمی کند، اما انتقال حرارت ضعیفی دارد. متاسفانه این نوع رادیاتورهای پلاستیکی خیلی سریع نشتی دارند. گرمای بیش از حد می تواند باعث ذوب شدن مخزن رادیاتور و تغییر شکل آن شود.

بهترین مارک رادیاتور خودرو

  • ایران رادیاتور
  • کوشش رادیاتور
  • والئو آرمکو
  • سهند رادیاتور
  • ایساکو

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده رادیاتور خودرو

هسته اصلی

هسته یکی از بزرگترین قسمت های رادیاتور است. این قطعه از یک بلوک فلزی بزرگ با پره های فلزی کوچک برای انتقال گرما به هوای اطراف رادیاتور تشکیل شده است. در واقع این گرما از جلو پنجره خودرو خارج می شود. رادیاتورهای تک هسته ای، دو هسته ای و سه هسته ای وجود دارد.

درپوش رادیاتور

سیستم خنک کننده خودرو تحت فشار ثابت است. این درپوش به طور همزمان از نشت مایع خنک کننده و ایجاد فشار سیال جلوگیری می کند. در واقع این درپوش رادیاتور فشار سیال در رادیاتور را کنترل می کند که معادل 20PSI + است. در نتیجه از انفجار جلوگیری می کند. وقتی ماشین داغ است هرگز کاپوت را باز نکنید.

درپوش رادیاتور

شیلنگ رادیاتور

رادیاتور دارای یک جفت شیلنگ لاستیکی است که به جریان مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور کمک می کند. این شیلنگ ها با گیره های فلزی در جای خود ثابت می شوند. شیلنگ بالایی رادیاتور مایع خنک کننده را به رادیاتور می برد و شیلنگ پایینی آن را به موتور باز می گرداند.

خنک کننده گیربکس

ماشین شما از همان مایع خنک کننده روی گیربکس برای خنک کردن موتور استفاده می کند. روغن گیربکس از طریق یک سری لوله های فولادی در اطراف موتور گردش می کند.

خنک کننده اطراف آن گرما را جذب می کند. این مایع در داخل رادیاتور خنک می شود. گاهی اوقات برخی خودروها از رادیاتور جداگانه برای خنک کردن گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند. اما معمولا اکثر خودروها برای خنک کردن موتور و گیربکس فقط از یک رادیاتور استفاده می کنند.

علت خرابی رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور، پمپ آب و ترموستات از اجزای سیستم خنک کننده خودرو شما هستند. هر گونه مشکل در این سیستم می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد خودرو و خرابی موتور شود. رادیاتور با خنک کردن مایعی که در اطراف موتور جریان دارد از موتور در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کند.

اگر دود از رادیاتور بلند شود، این نشان می دهد که این قسمت خراب است و دیگر نمی تواند به خنک شدن موتور کمک کند. خرابی رادیاتور دلایل مختلفی دارد که در اینجا به توضیح برخی از آنها می پردازیم:

خرابی واتر پمپ

رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده است و سایر اجزا باید به درستی کار کنند تا عملکرد مطلوبی داشته باشند. اگر ترموستات از کار بیفتد، سیستم نمی تواند زمان مناسب برای تامین مایع خنک کننده به رادیاتور را پیدا کند.

اگر پمپ آب از کار بیفتد، سیستم فشار کافی برای پمپ کردن مایع خنک کننده را ندارد. بنابراین آسیب به پمپ آب یا ترموستات نیز یکی از عوامل آسیب دیدن رادیاتور خودروی شماست.

نشتی مایع خنک کننده

علت اصلی نشتی در رادیاتور خودرو آسیب یا شکستگی لوله های رادیاتور است. البته این نشتی می تواند ناشی از ترک در محفظه رادیاتور نیز باشد که آسیب شدیدی به شما وارد می کند.

مایع خنک کننده به طور مداوم از رادیاتور به سمت موتور داغ خودرو به عقب و جلو می رود و فشار زیادی به رادیاتور آب وارد می کند. این فشار در نهایت باعث نشتی در لوله ها می شود. اگر زیر ماشین مایع سبز رنگی دیدید یا بوی شیرینی در ماشین استشمام کردید، این نشانه نشتی رادیاتور است.

تجمع رسوبات

یکی دیگر از مشکلات رادیاتور خودرو، تجمع لجن و ایجاد مانع برای مایع خنک کننده است. اگر ماشین شما خیلی داغ شد و علائم دیگری مشاهده نکردید، باید داخل رادیاتور را بررسی کنید.

زنگ زدگی رادیاتور

ترکیب هوا، فلز و مایع باعث ایجاد زنگ زدگی و رسوب در رادیاتور می شود. این رسوبات داخل رادیاتور می تواند خطری جدی برای خودروی شما ایجاد کند.

زیرا باعث خوردگی محفظه رادیاتور، نشتی و آسیب می شود. بنابراین در صورت داغ شدن خودرو یا قهوه ای بودن مایع خنک کننده خودرو، مطمئن شوید زنگ زدگی و لجن در رادیاتور وجود دارد. این معمولا در آب و هوای سرد اتفاق می افتد.

بهترین زمان تعویض رادیاتور خودرو

بهترین زمان تعویض رادیاتور خودرو

رادیاتورها معمولاً از برنج یا آلومینیوم ساخته می شوند، زیرا این دو فلز رسانایی حرارتی بالایی دارند و می توانند به راحتی گرما را انتقال دهند. استفاده از این دو فلز مزایایی دارد اما مقاومت آنها در برابر ضربه کم است و به سرعت آسیب می بینند. علاوه بر این، رادیاتور معمولا دارای یک منبع خنک کننده پلاستیکی است که ممکن است در اثر سرما و گرما ترک بخورد.

از دیگر عواملی که سیستم خنک کننده را تهدید می کند می توان به آلودگی لوله ها اشاره کرد. که اگر زمانی این لوله ها دچار گرفتگی یا رسوب شوند، مایع خنک کننده نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و سیلندر آسیب می بیند. از علائم این مشکل می توان به گرم شدن بیش از حد سیستم پیشرانه و نشت مایع خنک کننده اشاره کرد.

رادیاتور نیز مانند سایر قطعات خودرو در نهایت یک روز نیاز به تعویض خواهد داشت. تعویض ممکن است به دلیل سوراخ تصادفی رادیاتور باشد یا ممکن است به دلیل انسداد و گرفتگی مجاری نیاز به تعویض آن داشته باشید. لازم به ذکر است که در هنگام تعویض رادیاتور باید از خنک کننده به صورت 50-50 آب و ضد یخ استفاده شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

بهتر است از آب مقطر آزمایشگاهی استفاده شود که می توان آن را از فروشگاه لوازم یدکی ها تهیه کرد. پس از تعویض رادیاتور، آن را به دقت بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد و آن را تهویه کنید. هنگام تعویض رادیاتور، بهتر است درپوش رادیاتور را نیز تعویض کنید.

چرا رادیاتور خودرو به صورت پهن ساخته می شود؟

اگر دمای موتور خودرو بیش از حد بالا برود، آسیب شدیدی به موتور وارد می کند و حتی ممکن است موتور را بسوزاند. برای جلوگیری از این اتفاق در سیستم خنک کننده خودرو، رادیاتورها پهن و با سطح وسیعی ساخته شده اند تا گرما را با محیط تبادل کنند. باید سطح وسیع تری وجود داشته باشد. این فناوری هوای گرم اطراف رادیاتورها را با همرفت از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا