راهنمای خرید دستگاه هویه و دستگاه لحیم کاری

مطمئناً همه کسانی که با برق و الکترونیک آشنایی دارند دستگاه هویه و دستگاه لحیم کاری را می شناسند و تقریباً همه آنها از این دستگاه استفاده کرده اند. شاید شما هم از آن دسته افراد باشید. فرقی نمی کند مبتدی باشید یا حرفه ای ، اما اگر به دنبال کار مناسب خود هستید، راهنمای خرید هویه کیفیت های مختلفی دارد.

مارک ها و محصولات مختلف با دسته بندی های مختلف کیفیت باعث سردرگمی خریدارن می شوند. آنها براساس مصرف انرژی طبقه بندی می شوند که معمولاً با وات بیان می شوند. اما برای خرید هویه و دستگاه لحیم کاری باید نکاتی قبیل انواع هویه لحیم کاری توان و…. که در این نوشته توضیح میدهیم.

تعریف هویه به زبان ساده

یکی از ابزارهای متداول در ساخت پروژه های مختلف از جمله پروژه های الکترونیکی هویه لحیم کاری است. هویه لحیم کاری یک ابزار دستی است و وظیفه اصلی آن لحیم کاری است. قلع یا فلز لحیم را گرم می کند تا ذوب شود و بین دو قطعه که باید با هم لحیم شوند قرار میگیرد.

انواع هویه لحیم کاری

انواع هویه لحیم کاری

هویه های ثابت

اگر به دنبال ارزان ترین هویه ها در بازار هستید هویه ثابت مناسب شماست این مدل که نمی توانند دما را تنظیم کرده و با توان ثابت کار کنند و بیشتر از انواع دیگر هویه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

هویه های ثابت با برق 220 ولت شهری کار می کنند و در توان های مختلف از 15 وات تا چند صد وات در دسترس هستند. از این هویه ها برای اهداف مختلف متداول استفاده می شود. از لحیم کاری خوب یک صفحه مدار چاپی گرفته تا اتصال قطعات فلزی قابل لحیم شدن.

هویه گازی

این بخاری با استفاده از گاز مایع ذخیره شده در مخزن خود ، گرمای مورد نیاز خود را تولید می کند ، بنابراین در صورت تمام شدن سوخت آن، باید مانند یک فندک گاز آن را شارژ کنید.

هویه شارژی

هویه شارژی همانطور که از نامش پیداست با قرار دادن در پایه شارژ مخصوص خود بارگیری شده و در صورت لزوم استفاده می شود.

هویه باتری خور

هویه باتری خور با چندین باتری 1.5 ولتی با باتری کتابی کار می کند. بعضی از این دستگاه ها می توانند هم با باتری و هم کامپیوترهای USB کار کنند.

هویه متغیر

برخلاف هویه ساده ، هویه متغیر یا چند توان وجود دارد. این دستگاه ها معمولاً دکمه انتخاب برق دارند و در انواع پیشرفته تر ، این گزینه با ولوم برای تنظیم دما جایگزین می شود. هویه متغیر امکانات پیشرفته تری وجود دارند که کنترل دما را به صورت دیجیتالی انجام می دهند

هویه تفنگی

نوع دیگر هویه های الکتریکی، هویه های تفنگی می باشند. این هویه ها توان بالاتری نسبت به هویه های قلمی دارند (حدود ۱۰۰ وات و بیشتر)، نوک آن ها پهن تر می باشد و برای لحیم کاری پایه ها و قطعات درشت تر به کار می روند.

نوع دیگر هویه برقی تفنگی است. قدرت این ابزار بیشتر از هویه های معمولی(قلمی) است (حدود 100 وات یا بیشتر) ، نوک آنها گسترده تر است و برای لحیم کاری پایه ها و قطعات بزرگتر استفاده می شود.

بهترین مارک دستگاه هویه و دستگاه لحیم کاری

بهترین مارک دستگاه هویه و دستگاه لحیم کاری

معروف ترین برندها و بهترین برند های هویه عبارتند از:

  • برند سومو
  • برند گات ژاپن
  • برند پروسکیت
  • برند دایو
  • برند لیکوتا
  • برند امگا
  • برند رونیکس
  • برند کسری
  • برند پاور پلاس

راهنمای خرید دستگاه هویه و دستگاه لحیم کاری

ساخت هویه لحیم کاری

امروزه انواع مختلفی از این دستگاه از مواد مختلفی ساخته شده است که بسته به نوع عملکرد آنها متفاوت است. اما دسته آنها باید عایق بندی شود تا هنگام اتصال به منبع تغذیه گرم نشود. دسته این محصول معمولاً از چوب یا پلاستیک ساخته می شود. نازل آن معمولاً طبق استانداردهای خاصی طراحی و ساخته می شود و مواد آن بسته به عنصر و بخاری به کار رفته در آن متفاوت است.

پایه ای هویه بخرید

برای ایمنی هنگام کار با هویه بهتر است پایه ای هویه بخرید اکثر هویه ها با دامنه قیمت متوسط ​​تا پایین بدون پایه به فروش میرسند  و باید پایه ای هویه جداگانه خریداری شوند. داشتن پایه مناسب نکته بسیار مهمی است ، زیرا نداشتن پایه در هنگام لحیم کاری یک مشکل بزرگ است و علاوه بر اینکه کار در آن را دشوار می کند ، حتی می تواند باعث سوختگی یا آتش سوزی شود.

قیمت  هویه چند است؟

محدوده قیمت هویه از ده هزار تا چند صد هزار تومن است. به طور طبیعی، با افزایش قیمت هویه ، کیفیت آن نیز از نظر ساختاری افزایش می یابد. این کیفیت باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود. از طرف دیگر ، کیفیت نوک آن بهتر خواهد بود.

کنترل دما متغییر

لحیم کاری های مختلف به دمای متفاوتی نیاز دارند ، که باعث می شود کنترل دمای دستی آنقدر ارزشمند باشد که نوع متغیر این امکان را به شما می دهد.

سازگاری نوک هویه

نه تنها در برخی از نکات فلزی قابل تعویض است ، بلکه با مارک های دیگر نیز سازگار است و نیازی به خرید همان مارک نیست.

اندازه دستگاه لحیم کاری

اندازه دستگاه لحیم کاری

اندازه هویه علاوه بر اینکه مستقیماً به ولتاژ کارایی و مصرف برق مربوط می شود ، نگهداری ، لحیم کاری و تمیزکاری را تسهیل می کند و هنگام کار با قطعات بزرگتر می توانید از نوع بزرگتر آن استفاده کنید.

نحوه ای کار هویه لحیم کاری

برای لحیم کاری شما به یک سیم لحیم کاری با آلیاژ مناسب و روغن لحیم کاری نیاز دارید. آهن لحیم کاری را با یک دست و سیم لحیم شده را با دست دیگر نگه دارید. سیم لحیم را زیر قطعه مورد نظر و لحیم قرار دهید.

هویه را به سیم نزدیک کنید. با افزایش دمای دستگاه ، روغن شروع به گرم شدن و تبخیر می کند. دستگاه را به سیم وصل کنید تا به جای قطعه ذوب شود. تمام تلاش خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که لحیم مذاب این فضا را کاملاً پر کرده است. سپس سیم و کابل را جدا کرده و منتظر خنک شدن و سفت شدن اتصال باشید.

توان هویه چقدر است؟

تشخیص توان هویه به دو شکل است، یکی بر اساس نوک هویه و دیگری بر اساس توان هویه که در دفترچه ای راهنمای محصول ذکر شده است اگر دستگاه شما دفترچه راهنما نداشت در اینرنت سرچ کنید.

اگر مدل هویه خود را نمیدانید باید به نوک هویه توجه کنید اگر به عنوان مثال نوک هویه 40 واتی کوچک است ، و نوک هویه 100 وات و سر نوک دارای یک سر بزرگتر

اگر فقط با تابلوهای الکترونیکی معمولی سر و کار دارید ، یک هویه با توان 40 وات و 60 وات کار را انجام می دهد. اما اگر لازم است اتصالات محکم تری مانند سیم های قطر بزرگ یا صفحات فلزی را به یکدیگر لحیم کنید ، باید نیروهای بیشتری را در نظر بگیرید.

تمیز کردن نوک هویه

تمیز کردن نوک هویه

این محصول در معرض هوا باشد زنگ میزند و به یک عایق حرارتی تبدیل می شود که کار با آن را دشوار می کند. برای تمیز کردن بالا می توان با پد های تمیز کننده نسوز تمیز کرد. بهتر است از اسفنج مرطوب یا فرچه تمیز کننده استفاده کنید تا لحیم کاری را که روی آن تمیز شوند.

لیست پرفروش ترین هویه لحیم

لیست پرفروش ترین هویه لحیم

منبع
nytimes

2 تجربیاتی که شما داشته اید

  1. سلام هویه لیزری برا تابلوهای ال ای دی میخاستم قیمت رو لطف کنید

  2. باسلام خدمت برادران خواهران.من یه هویه لحیم کاری میخواستم هم از لحاظ قیمت مناسب باشد…من در مورد هویه لحیم کاری مبتدی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *